L'arome Apple Stem Cell: KHASIAT PENTING IKAN SALMON UNTUK KELUARGA DAN ANDA

Thursday, November 20, 2014

KHASIAT PENTING IKAN SALMON UNTUK KELUARGA DAN ANDA


Ikan Salmon adalah salah satu makanan lazat yang memiliki banyak khasiat yang penting untuk kesihatan. Juga baik untuk ibu yang sedang hamil

1. Amino Asid
Kajian menunjukkan salmon kaya dengan asid amino. Fungsi dari nutrisi tersebut adalah menjaga kesihatan sendi, memaksimumkan fungsi insulin, dan mencegah inflamasi pada saluran pencernaan.

2. Mencegah penyakit
Beberapa penyakit yang boleh dicegah dengan makan ikan salmon adalah penyakit kardiovaskular, radang sendi, dan diabetes. Ikan salmon juga berfungsi mencegah penggumpalan darah dalam tubuh atau darah beku.

3. Fungsi otak

Asid lemak omega-3 pada salmon adalah salah satu nutrisi yang menjadi tunjang kesihatan fungsi otak. Penyakit Alzheimer boleh dicegah dengan makan ikan salmon. Selain itu, pengambilan ikan salmon dikaitkan dengan penurunan stres dan depresi.

4. Membentuk otot
Protein tinggi pada salmon tidak dicerna dengan mudah seperti karbohidrat. Namun fungsi dari protein tersebut adalah membentuk otot yang membantu pembakaran lemak dalam tubuh secara lebih maksimum.

5. Enzim, jaringan, dan hormon
Beberapa nutrisi penting dalam salmon adalah zat besi, kalsium, selenium, vitamin A, B, dan D. Semua nutrisi itu berperanan dalam pembentukan jaringan, rambut, enzim, hormon, dan kuku.

6. Mata sihat
Asid lemak omega-3 dan asid amino bekerja sama dalam mencegah penuaan mata. Sesiapa yang rajin makan salmon mampu mengekalkan mata untuk kekal sihat dan pandangan semakin tajam.

No comments:

Post a Comment